Nieuwe leden vanaf begin voeden in hun enthousiasme

Mag je een nieuw enthousiast lid verwelkomen bij je organisatie? Probeer de energie van het nieuwe lid op te vangen en ook over te brengen naar bestaande leden.

Betrek nieuwe leden

Nieuwe leden willen betrokken worden vanaf het eerste moment. Maak hen vanaf de start duidelijk wat hiervoor de mogelijkheden zijn. Maak het hen duidelijk in het welkomstpakket dat je hen toestuurt of breng hen op de hoogte via een persoonlijk mailtje of telefoontje.

Verbind nieuwe leden met hun ‘peers’

Hoe meer goede contacten en vrienden een lid maakt binnen je organisatie, hoe waarschijnlijker het is dat hij of zij lid blijft. Zorg er dus voor dat nieuwe leden voldoende mogelijkheden hebben om de andere leden te leren kennen en de juiste leden leren kennen. Een manier om dit te doen is om een social community voor de nieuwe leden op te bouwen. Een andere mogelijkheid is om een meet & greet te organiseren, specifiek voor nieuwe leden. Als dat te moeilijk is voor je organisatie kan je op een van je events ook via de naambadges aangeven wie een nieuw lid is. Zo komen de nieuwe leden bijvoorbeeld ook sneller bij elkaar terecht.

Ontwikkel een mentorprogramma voor leden

Iedere organisatie heeft ambassadeurs. Zij kennen de organisatie beter dan wie dan ook. Probeer de ambassadeurs aan de nieuwe leden te linken in een leden-mentor programma. Enthousiasme werkt immers aanstekelijk en zorgt ervoor dat ze betrokken geraken bij de vereniging.

Check af en toe hoe het met nieuw leden gesteld is

Verwelkom je leden niet enkel, ga ook van tijd tot tijd na hoe het met hen gesteld is en hoe ze hun lidmaatschap beleven. Je kan bijvoorbeeld na een 2 à 3 maand een mailtje sturen of telefoneren om te vragen hoe ze denken over de organisatie. Als er dan problemen zijn kan je meteen ingrijpen. Zo maak je minder kans om ontevreden leden te verliezen.

 

Bron: Member Clicks – Callie Walker

Plaats een reactie