Dezelfde diensten voor hetzelfde lidgeld, dat is een model dat onder druk staat

marcvantilborghDe Keurslagers vzw ontstond als concept in het jaar 1946 in Nederland. Sinds 1983 bestaat ook in België de Belgische Keurslagers vzw. De Belgische Keurslagers vzw is geen klassieke beroepsvereniging. Marc Van Tilborgh, ruim 15 jaar directeur van de Belgische Keurslagers, geeft toelichting bij het business model van de Belgische Keurslagers.

“In het begin waren we zeker geen beroepsvereniging pur sang, maar we krijgen die rol steeds meer en meer toebedeeld”, steekt Marc Van Tilborgh van wal. “Dat heeft enerzijds te maken met de leden die heel dynamisch zijn en het heel goed doen in hun slagerij. Maar dat betekent dat hun noden ook heel anders zijn. In een beroepsvereniging moet je elk lid voor ieder aspect van A tot Z kunnen helpen en dat is een groot probleem aan het worden. Iedereen afzonderlijk bedienen volgens hun persoonlijke noden is zeer moeilijk. Een slagerij met 30 personeelsleden heeft heel andere zaken nodig dan een slagerij waar man en vrouw samenwerken. Het verschil in kostenstructuur maakt het complex. Dat is een grote verandering waar we mee moeten omgaan.”

Bestaan er dan bij de Belgische Keurslagers al verschillende formules lidmaatschap?

“Neen, momenteel is het nog altijd zo dat iedereen hetzelfde lidgeld betaalt en iedereen krijgt ook evenveel voor dat lidgeld. Dat is natuurlijk een model dat onder druk staat, maar het is geen gemakkelijke opdracht om dat te veranderen. Er zijn een aantal basiselementen verbonden aan het lidmaatschap, zoals staalopnames, bacteriologische analyse, marketing pakketten, ongediertepreventie … Dat zijn zaken die alle slagers sowieso nodig hebben. Voor nieuwe leden is er een betalend instappakket dat ze eigenlijk snel terugverdienen in goederen, kortingen en een sterke commerciële actie met de Keurslagersluchtballon. Grotere winkels kunnen naargelang hun noden wel extra basispakketten aankopen waar dan extra staalopnames, promotiemateriaal … in vervat zitten. Op die manier komen we wel wat tegemoet aan de verschillende noden van de leden. Hier gaat het dan meer om pay-as-you-go services of producten.”

Leeft de vzw Belgische Keurslagers voornamelijk van lidgelden?

“Het grootste deel van onze inkomsten bestaat inderdaad uit lidgeld. Als tweede grootste bron van inkomsten hebben we de commissies op de producten die aangekocht worden in het kanaal van de aanbevolen leveranciers. De slager kan zelf kiezen of hij de producten via de leveranciers van de Belgische Keurslagers aanbiedt of niet. Het spreekt voor zich dat het voor hen wel voordelig is om via deze leveranciers aan te kopen. Als derde inkomstenbron zijn er de zaken die via advertenties en een stukje verkoop aan de eigen leden komen.”

Jullie gaan vaak structurele partnerschappen met commerciële spelers aan. In hoeverre zie je de Belgische Keurslagers zelf als commerciële organisatie?

“Samenwerking is volgens mij de enige oplossing om te blijven fungeren. Onze commerciële partners hebben onze leden nodig om hun doelstellingen te halen, om hun zaken goed draaiend te houden. Maar ook onze leden hebben hen nodig, want als zij geen goede leveranciers meer hebben, dan zal het ook snel gedaan zijn met goed verkopen. Je hebt elkaar nodig en dat impliceert ook dat je keuzes moet maken. Hoe sterker en hoe duidelijker je die keuzes maakt voor iedereen, hoe beter dat zowel de leden en partners er vanaf zijn. En de vereniging is dan de vulling tussen alle gaten als het ware.”

“We hebben een sterk merk ten dienste van onze vereniging. Dat zorgt dat je ons zou kunnen bestempelen als een commerciële organisatie, hoewel we dat in se niet echt zijn. We zijn een vereniging die ervoor zorgt dat mensen samenwerken onder een gezamenlijke noemer en die gezamenlijke noemer is het Keurslagerslogo. Keurslagers is een sterk merk. Maar dat sterk merk komt er door de gezamenlijke inspanning van iedereen.”

“In feite zijn we de lichtste vorm van franchising, ook al zijn we helemaal geen franchising. Iemand mag zich profileren als Keurslager als hij lidgeld betaalt en voldoet aan de normen om lid te zijn. Wij voeren dan gezamenlijk promotie om een sterk gekend merk te hebben.”

Zijn er door de decennia heen meer cross-sectorale samenwerkingen bijgekomen?

“Inderdaad. Bijvoorbeeld voor promotionele zaken, zoals de samenwerking met onze ballonvaarder. Zij exploiteren de Keurslagersluchtballon, wij zorgen voor de hardware als het ware en zij zorgen voor de exploitatie. Dat maakt dat je dan als Keurslager een sterke actie kan doen. De vluchten worden betaald en telkens de ballon in de lucht is, is dat ook promotie voor zowel de leden als voor de vereniging. Voor een andere actie die eraan komt hebben we bijvoorbeeld een samenwerking met een barbecuemerk omdat we dan de aandacht willen vestigen op het barbecueën tijdens het EK-voetbalkampioenschap.”

“Twintig jaar geleden moest je je daar niet mee bezighouden, met zo’n commerciële samenwerkingen. Maar tegenwoordig is dat een groot deel van mijn job geworden om die contacten te onderhouden en te onderhandelen.”

“Het zoeken van een strategische partner voor verschillende diensten die leden nodig hebben begint al bij het opmaken van het strategisch plan. Wij gaan telkens gaan kijken hoe we binnen 5 jaar met onze leden moeten omgaan. Want wat we steeds voor ogen houden is: ‘de organisatie is er voor én door de leden’. Zonder leden zijn we immers niets als organisatie.”

Op jullie website merk ik ook op dat jullie zich heel sterk richten op de consument eerder dan op de leden zelf. Is dat iets waar jullie erg op focussen en waarom?

“De communicatie naar de leden toe is natuurlijk belangrijk, maar dat gebeurt afgesloten. Potentiële leden kunnen ons steeds contacteren en dan bezorgen wij hen extra informatie over de voorwaarden om lid te worden en de voordelen die ze eruit halen. Een klassieke beroepsvereniging communiceert enkel met zijn leden en niet met de klanten van de leden. Wij willen ook communiceren met de klanten van onze leden, want enkel zo kunnen we de vinger aan de pols houden om te weten wat ze wensen van de slagers in de komende jaren. De Keurslager bepaalt nog altijd zelf wat er in zijn koeltoog komt te liggen, maar het is de klant die bepaalt wat er uit gaat. Dat is een zeer belangrijk gegeven. Het belang van de consument bij de Keurslager is voor ons ook van primordiaal belang.” (JD)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s