Simply Talking met Sylvie Verleye

In de 15 jaar dat ik mij verdiep in de topic (zakelijke) presentaties heb ik eerlijk gezegd bitter weinig evolutie gezien. Veel sprekers slagen er, ondanks de tegenwoordig wijdverspreide do’s and don’ts en tips & tricks voor het geven van een presentatie, niet in om hun boodschap op een krachtige manier over te brengen naar hun publiek. Veel heeft te maken met de manier waarop ze hun boodschap brengen, er moet een zekere passie en begeestering achter het verhaal zitten waarmee je je boodschap brengt. En die moet gedragen worden door je houding, je mimiek,  je spreektempo en intonatie …en door je slides.

Overvolle slides

Slides stonden 15 jaar geleden overvol en dat is nog altijd het geval; en vaak is het zelfs te begrijpen. Jaren geleden werd er al geroepen dat slides meer beeldend moeten zijn maar dat heeft in veel gevallen geleid naar ‘gedecoreerde’ slides, bullet slides opgesmukt met nietszeggende kleine beeldjes of nog erger ‘clipart’, wat ook niet de bedoeling kan zijn. Nieuwe trends werden gelanceerd zoals Pecha Kucha (20 slides zijn 20 beelden en 20 seconden om het verhaal te vertellen op dat beeld) en die hebben vooral gehoor gekregen op congressen. Niet elke presentatie op een congres is beeldend maar daar zie ik toch de grootste evolutie. Maar hoe zit het in andere contexten? Hoe presenteer je iets voor je Raad van Bestuur of voor de Algemene Vergadering van je organisatie? Hoe presenteer je iets voor je team of voor commissies of werkgroepen binnen je vereniging? Welk gevoel geef je een externe stakeholder over je organisatie en haar missie?

Ik heb trends die ik waardevol vind, vertaald naar ideeën waarmee je kunt experimenteren voor jouw presentaties. Het zijn ideeën die ik doorheen de jaren kreeg door de feedback van deelnemers, door de boeken die ik las, door mijn eigen ervaring, en vooral door de vele interviews die ik deed met CEO’s in grote bedrijven. Ik toetste mijn ideeën bij diezelfde CEO’s, ik coachte al heel wat mensen gebruik makend van het Simply Talking model dat je zal leren kennen, en ik merk dat het werkt. Voor mij persoonlijk, voor andere sprekers en voor het publiek. Maar het betekent wel een verandering in de manier van presenteren. Als jullie bereid zijn om te luisteren, geef ik graag tips!

Sylvie Verleye

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Sylvie Verleye, een autoriteit op het gebied van presentatietechnieken, elevator speech en storytelling komt haar tips delen met de verenigingsdirecteurs en -professionals op donderdag 21 april 2016. Ook jij kan er bij zijn. Inschrijven kan via deze link.

Geef een reactie

