Storytelling in nieuwsbrieven: 8 tips

Met je nieuwsbrief informeer je je lezers over je opleidingen, events en interessante webartikels. Maar heb je het gevoel dat je hen niet echt bereikt? Dat het community-gevoel ontbreekt? De Nederlandse storytellingcoach Christine Algera geeft tips over hoe je door persoonlijke verhalen te vertellen het ijs met je lezers breekt.

1. Je kan heel veel verhalen vertellen. Je kan bijvoorbeeld schrijven over een grappige uitspraak die je gehoord hebt, een programma dat je gezien hebt of over een krantenartikel dat je uitermate geboeid heeft.

2. Een verhaal is pas goed als je er een boodschap aan koppelt voor je lezers. Dus vooraleer je begint te schrijven, weet waarom je het verhaal wil vertellen en welke link je kan leggen naar je organisatie of dienst. En maak duidelijk wat je lezer met je boodschap kan doen.

3. Hou je webartikels zo kort mogelijk, was jarenlang het advies. Wel, dat klopt niet. Zolang je tekst interessant is, zijn er lezers. Zo eenvoudig is het. Maar vermijd dat je verhaal langdradig wordt.

4. Geen inspiratie? Kijk gewoon wat er rondom je gebeurt. Inspiratie genoeg. Of je nu tv kijkt, kookt of winkelt er is altijd wel iets dat je aandacht triggert. Stel op dat moment jezelf de vraag: ‘Wat hebben ze hier gedaan dat mijn aandacht trekt en hoe is dit interessant voor mijn publiek?’

5. Hoe bouw je een verhaal op? Wel, vertel gewoon wat je aan het doen was en wat je gezien, gehoord, meegemaakt of gelezen hebt. Hierna schrijf je wat je er goed of minder goed aan vond en geef je enkele tips over hoe het beter kan.

6. Hou je verhalen consistent. Maak voor jezelf duidelijk welke waarden je wil uitstralen. Kies er zo’n drie à vijf uit en gebruik die als kapstok voor je verhalen.

7. Maak je verhalen niet te moeilijk. Vooral het internet is een vluchtig medium met een korte aandachtsspanne.

8. Vind je het eng om persoonlijke verhalen te vertellen? Begrijpelijk. Toch zullen de reacties op je verhalen overwegend positief zijn. Maar we zijn nu eenmaal geneigd om negatieve feedback te onthouden. Als je vindt dat een lezer gewoon tegen je klaagt zonder veel inhoud, negeer die dan gewoon.

Meer weten?

Spreek je als verenigingsdirecteur, -stafmedewerker of communicatiemedewerker regelmatig voor een groep of zit je vergaderingen voor waar jij het woord moet nemen? Presentatiecoach Sylvie Verleye vertelt je hoe je content in een verhaal giet om het helder en tastbaar te maken voor je publiek én op welke manier je het presenteren zelf best aanpakt.

Schrijf je nu in voor de workshop ‘Storytelling in presentaties’ op 21 april in Brussel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s