Vereniging zoekt profit organisatie

Is jouw organisatie ook op zoek naar een nieuw business model dat meer leden en inkomsten belooft? Het hybride model met groepslidmaatschappen en partnerschappen met de profit sector wordt de trend in 2016 beweert Amanda Myers, senior product marketing manager bij de Amerikaanse federatie van softwareleveranciers Abila.

Volgens Amanda Myers heeft het klassieke model met een one-size-fits-all strategie afgedaan. De nieuwkomer: het hybride businessmodel dat voordelen biedt ingedeeld in categorieën zoals profiel, engagement en persoonlijke voorkeuren.

Dit jaar zullen meer verenigingen een partnerschap afsluiten met profit organisaties

Nieuw publiek bereiken

Het hybride model denkt verder dan de huidige pool van leden en boort nieuwe doelgroepen aan. Organisaties die voor deze strategie kiezen, bouwen vaak bijvoorbeeld een lidmaatschap uit voor studenten. Zij leren de vereniging kennen nog voor ze in het werkveld stappen en krijgen de kans om op voorhand een professioneel netwerk uit te bouwen. Zij betalen hiervoor minder of geen bijdrage, maar genieten in ruil minder ledenvoordelen dan andere ledencategorieën.

Groepslidmaatschappen

Ook groepslidmaatschappen passen in het hybride model, waarbij een groep werknemers van een bedrijf lid wordt van een federatie. Hierdoor vergroot het bereik, stijgt het aantal hernieuwde lidmaatschappen en krijgt de vereniging extra ademruimte om te groeien en hun doelen te bereiken.

Partners

Het beeld dat verenigingen enkel samen werken met andere verenigingen, klopt niet meer. Dit jaar zullen meer verenigingen een partnerschap afsluiten met profit organisaties, beweert Amanda Meyers. De nieuwe allianties zorgen voor meer inkomsten, nieuwe potentiële leden, betere toegang tot technologie en informatie-uitwisseling.

Waarom gaan verenigingen meer samenwerken met ondernemingen? Overtreden ze dan niet hun eigen principes?

Maar waarom gaan verenigingen meer samenwerken met ondernemingen? Overtreden ze dan niet hun eigen principes? Door onze huidige cultuur waar internet en social media overal beschikbaar is, verloopt het netwerken gemakkelijker en toegankelijker, vermoedt Amanda Meyers. Hierdoor leren organisaties en ondernemingen elkaar kennen waardoor ze ontdekken dat ze soms dezelfde belangen nastreven. “Door onze multimediale wereld zijn we constant met elkaar geconnecteerd en die tendens zie je nu ook opduiken in het verenigingsleven. Een paar jaar geleden was het nog not done om allianties te sluiten met commerciële bedrijven, nu kan het wel”, sluit Amanda af.

Meer lezen

De commercialisering van verenigingen, is het volgende thema waar Community Magazine, het ledenblad van BSAE en het driemaandelijks vakblad over en voor verenigingsmanagers zich aan wijdt. Welke opties zijn er om geld te verdienen als vereniging? Welke business modellen bestaan er zoal? Welke economische impact hebben verenigingen? …

Neem nu nog een abonnement op Community. Voor 60 euro per jaar blijft u op de hoogte van alle trends binnen de verenigingswereld. BSAE-leden ontvangen het blad gratis.

Advertenties

One thought on “Vereniging zoekt profit organisatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s