Hoe schrijft u een goede tekst voor uw leden en stakeholders?

Of u een jaarverslag, een rapport, een analyse van een onderzoek of een nieuwsbericht schrijft. Respecteer altijd de gouden regel ‘schrijven is schrappen’. Hieronder krijgt u enkele tips om dit te doen.

1. Vermijd spreekwoorden, zegswijzen of metaforen

Een ‘roman’-stijl hoort niet thuis in een rapport. Die moet steeds ter zake zijn.

2. Gebruik geen lang woord als een kort woord volstaat

Lange of moeilijke woorden laten u niet intelligenter lijken.  De kans is ook groot dat uw lezerspubliek de tekst niet meer begrijpt.

3. Schrap onnodige woorden

U kan in een tekst meer woorden schrappen dan u denkt. Woorden zoals ‘kunnen’, ‘worden’, ‘zullen’, ‘willen’ en ‘gaan’ kunt u vaak uit het artikel laten zonder dat de toon van uw verhaal verandert. Ook bijvoeglijke naamwoorden of adjectieven kunt u vaak achterwege laten.

4. Schrijf actief

Waarschijnlijk herinnert u zich nog vaag de Nederlandse les over actieve en passieve zinsconstructies. Passieve zinnen horen niet thuis in een artikel. Om actief te schrijven moet u denken aan de regel ‘Wie doet wat?’.

5. Schrijf geen anderstalige of wetenschappelijke termen wanneer een eenvoudige Nederlands synoniem bestaat

Dit is vaak een heel moeilijke opdracht. Op dit punt moet u vooral de doelgroep die uw tekst onder ogen zal krijgen, heel goed kennen. Hebben de potentiële lezers dezelfde vakkennis als u, dan kan u uiteraard vaktaal gebruiken.

6. Neem afstand

Wanneer uw tekst klaar is, laat uw artikel dan even aan de kant liggen. Na de onderbreking zult u met een frisse blik naar uw artikel kijken en gemakkelijker schrijffouten eruit halen.

7. Print uw tekst

Een tekst verbeteren doet u beter op papier dan op het scherm. Lezen op het scherm gaat 25 procent trager en is vermoeiend voor de ogen. Op papier zullen ook de kleinste fouten vlugger opvallen.

8. Lees uw tekst luidop

Een tekst moet niet alleen correct geschreven zijn, maar ook vlot. Lees uw tekst luidop. De woorden of stukken zinnen waarover u struikelt, zijn niet vlot neergepend.

Nathanëlla Monsaert schreef bovenstaand artikel voor het ledenmagazine van BSAE. 

Nathanëlla Monsaert is redactrice voor het magazine voor verenigingsprofessionals en in haar job als content manager schrijft ze nieuwsbrieven, bedenkt wervende folders, schrijft persberichten … voor verenigingen uit verschillende sectoren.

Zelf je schrijf- en communicatiekwaliteiten aanscherpen? Volg deze workshop voor verenigingsmedewerkers en kruip in je pen samen met Nathanëlla!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s