Hoe populariteit een ‘community’ kan platleggen

Wie droomt er niet van dat het ledenextranet leeft, dat een aantal overenthousiaste leden telkens opnieuw berichten posten en becommentariëren. Als verenigingsprofessional kan je achteroverleunen en toekijken.

Rachel Happe en Debra Askanase waarschuwen niettemin voor het gevaar dat dergelijke leden een dynamiek kunnen creëren die contraproductief werkt, in die mate dat de community stilvalt. Een goede community manager moet te allen tijd een brede participatie nastreven en de hand reiken naar de leden die wellicht het minst vlug zullen deelnemen.

Enkele zinvolle suggesties om een brede participatie te bewerkstelligen:

  • Welcome groups of new members as they join
  • Ask established influencers or leaders to send personal or public messages to new members who join, welcoming them.
  • Ask members that post infrequently, but offer great ideas, to expand those into a longer blog post or lead a discussion about an idea.
  • Encourage social media rockstars (group influencers) to consider themselves community cultivators.
  • highlight content that doesn’t have a lot of comments – the least reviewed content encourages content creation and participation from every member.
Uit Zeppos #18 – 19/05/2011
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s