Open Community – meer dan een vereniging

Maddie Grant en Lindy Dreyer van het consultancybedrijf Socialfish genieten in de V.S. heel veel aanzien omwille van hun expertise op het vlak van het gebruik van internettools en social media door verenigingen. Ze zijn allebei intens betrokken bij de verenigingsprofessionalcommunity (o.m. via ASAE en YAP, de Young Association Professionals-vereniging) en op het internet actief via hun blogs, twitter enz. Open Community is niet alleen een opmerkelijk boekje, waarover direct meer, maar ook de manier waarop ze het boek onder de aandacht van de lezers brengen. Dankzij hun Virtual Book Tour verschijnt er wel elke dag een blogpost of interview op heel uiteenlopende websites. Commercieel goed gezien, maar tegelijk een bewijs hoe virale marketing, waarbij inhoud centraal staat, wel degelijk kan werken.

Onder Open Community verstaan zij een groep van mensen die ‘verbonden’ zijn door een gemeenschappelijke interesse en daar genoeg om geven om ook zelf bij te dragen of mee te werken. Dit gaat dus verder dan de ledendatabase – het gaat om een complex ecosysteem van actoren. Dit concept lichten ze toe rond vijf grote ideeën in vijf hoofdstukken. Open community betekent:

  • Collaborating with purpose
  • Developing into a social organization
  • Embracing the ecosystem
  • Empowering the periphery
  • Participant-defined engagement

Centraal staat dus de stelling dat alles wat buiten de organisatie gebeurt door concurrerende organisaties, splintergroepjes, niet-leden, stakeholders (de zog. ‘outposts’) heel waardevol is om op te volgen, maar ook om actief mee in dialoog te treden. “Your community is not your database !”

Opvallend, want toch enigszins atypisch voor hun doen, gezien ze heel sterk vanuit ‘internet’ denken, is de volgende quote: “Start with people, not tools (..) Having a good understanding of the people who are (or will be) a part of your online community will help you set realistic expectations for what you can accomplish in terms of bringing your community together, choosing the right tools, and achieving your business objectives.” Sterker nog: “There’s just something about shaking hands and looking each other in the eye that cannot be replicated digitally. Connectedness can start online, but it’s sealed in person”.

En om in schoonheid te eindigen nog deze quote: “Simplicity is especially hard for associations, because we want to be everything to everyone. We tend to add features and programs and services in order to accommodate requests, without removing those that may not be relevant anymore.”

Kortom, een eye-opener voor al wie met verenigingen bezig is, vandaag, maar vooral in de toekomst.

Open Community is niet leverbaar in België, wel te koop als kindlebook via Amazon.com (ISBN 978-0-9830715-0-1)

Link: http://www.opencommunitybook.org

Uit Zeppos #9, 07/12/2010

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s